keC0h raYa !!!

Leave a Comment
Pergh....lama tak update blog...
w/pun tak de sapa nk baca pun aku kisah apa...hahah~
janji nk update gak....
kali nie aku nak story skit pasal raya aku tahun nie la....

1st raya (10.09.10)
Raya 1st macam besa la...pas Subuh relax2 depan tv dulu...
sembahyang raya memang selalu tak pergi pun...huhu~
kerja ak just akan start bila mak aku g smyg raya je....
raya tahun nie mak aku buat laksa...

so time mak aku pergi smyg raya nie la aku nk kena siap bahan2 dia....
potong salad + timun + bawang + cili....

then bubuh kuih raya dalam balang....
n wat keja rumah yg len gak la....
disebabkan 1st day nie hari Jumaat so x de org sgt la....
padahalnya bkn sbb hari Jumaat yg tak de org sbb aku dah pindah rumah sbb tu x de org...huhuh~
then pas parent aku balik smyg apa lagi...buat perkara wajib la...

MINTAK AMPUN MAAP NGAN MAK BAPAK !!!



raya tahun nie adik2 aku yg kecik (eija n ali) best la...
sbb dpt duit rya dari mak n bapak aku...plus aku selaku kakak yg baik serta dari farid n hani gak....
pergh...best kot...tp x ksah la...dah ada 2 org je yg sek ag...x de effect sgt pun ngan duit blnja ak...
hahhaha~ayat blagak nk mampus.....

then g kubur tok n raya mah makcik aku jap....
pas Zohor aka smyg Jumaat g Serdang plak...g kubur tok aku kt sana plak...
n raya umah makcik aku yg kt sna gak....
raya 1st yg sama cm org lain....nothing special...

2nd day raya (11.09.10)
Sebelah siang macam biasa nothing special...tak payah cerita la...tp...
yg ak nk cerita ni part malam...hhehe~

disebabkan tak de org yg dtg mah aku sebelah malam maka....
kami sekeluarga telah melancarkan peperangan dengan TEBUAN....

sbnrnya rumah yg aku baru pindah nie dah lama x de org duduk so dah mcm usang sikit la...
usang sikit ke..??x kisah la...so ada la sarang tebuan dekat dinding luar rumah aku....
dia buat sarang kt dalam dinding rumah aku nie...biasa la...rumah papan katakan...

so maghrib tu ayah aku ada sembur ubat serangga kat sarang dia...then malam tu dia pun keluar la....
pening dgn ubat tu la kot...disebabkn sarang dia kn dekat dalam dinding rumah aku so kalo dia kuar dr sarang mesti la antara masuk dalam rumah or kt luar rumah kn....

so byk la yg masuk dlm rumah...n kitorang semua ambil raket badminton sorg satu and smash tebuan2 tu....
hahah~x kan nk tengok saja je kot...kalo nk mati kena sengat boleh rr....
banyak juga la yg mampos....aku rasa lebih pada 50 ekor kot...
so kesimpulan nya family kitorang mmg boleh jadi wakil malaysia la utk badminton....
ganti Lee Chong Wei...hahah~

raket-raket badminton yang digunakan anak-anak Manaf untuk smash tebuan

antara tebuan-tebuan yang telah mampus

4th day (13.09.10)
disebabkan raya ke3 x de yg extraordinay story so x payah cerita la kan....
4th day hari yg exited sbb nk pergi makan kenduri dekat bukit merah....tp....
bertukar menjadi hari yg sedey....huhu~

lebih kurang 3.30pm kitorang satu family nk bertolak ke Bukit Merah dgn 3 biji kereta yg lain...
but....bila kitorang masuk saja dalam kereta ayah aku pun macam biasa...
reverse kereta n then buk!...terlanggar akar pokok maybe....
tp....bukan akar pokok...so what??....KUCING umah aku...!!!!

then semua keluar balik dari kereta n pergi tengok tp....
dah x leh buat apa dah....mmg dah takdir dia....mati..!!!
selama nie kalo kucing tu dengar je ayah aku start kereta konpem dia lari....
tp hari nie..dia duduk jugak situ...

pix kucing family aku yang dah mati tu...nie pix tahun lepas..
masa nie dia kecik ag..huhuh~

sedey...tp...dah janji dgn org nk pergi makan kenduri so terpaksa la angkat n letak dia dekat tepi dulu...
balik kenduri nnt baru nk tanam...dah mmg ajal dia hari nie...so nk wat cm mn....berserah saja la....
then kitorang satu family teruskan perjalanan ke Bukit Merah....

biasa la dah nm pun g mkn kenduri mesti pergi makan...hahah~
bila perut dah kenyang kitorang pun bertolak la balik.....ingat brtolak awal dari yg lain boleh sampai awal la...
tp alih2 trsesat la pulak....macam mn tak sesat...jalan nk masuk kg tu dah la susah...mn nk ingat jalan balik....
tersesat sampai mn tah...tembus2 dpn masjid...mmg Tuhan nk suruh smyg dulu la 2...

then isi minyak keta yg ala2 nk abis dah 2...disebabkn byk sgt halangan...dekat Maghrib baru sampai rumah...
balik terus tanam kucing tadi...dah keras kot...lama sangat biar kt tanah 2....huhuh~

6th raya (15.09.10)
hari nie pun x de apa yang special...hinggalah.....lebih kurang 3.00pm....
"i will promise u......."lagu ringtone aku bunyi....
"My Daddy" is calling....n mcm biasa aku angkt....
tp ayah aku bkn nk ckp ngan aku....msti la dia nk ckp dgn wife dia...hehe~
masa mak aku tengah cakap ngan ayah aku ada la 2 3 perkataan aku dengar...

....accident....
.......langgar orang tak??....
.....pas tu macam mana??.....

then pas je mak aku ckp ngan ayah aku dia gtau yang ayah aku accident...
kereta dia terbabas kat tepi jalan...ayah aku ok je....just kereta je yg teruk....
pas tu terus kitorang pergi umah makcik aku...nasib baik rumah makcik aku dekat je...kalo tak susah gak nk mintak tolong org....

mintak tolong sepupu2 aku pergi tengok ayah aku and bawa dia balik la...
kereta dia mmg dah x boleh gerak langsung kot....
so kitorang pun tunggu je la dekat rumah....lebih kurang pukul 7.00pm baru ayah aku balik....
then dia pun flashback n cerita dekat kitorang....

tak payah story la....ambil iktibar and beringat tentang perkara2 nie....

-jangan suka bawa kereta laju2 terutama time hujan....
(ayah aku mmg suka bawak laju pun..huhu~)
-kalau dah tau tayar kereta botak aka x de bunga sila tukar....sbb bila tayar dah botak dia x cekam jalan and plus jalan basah konpem2 la senang terbabas....tambah2 kalo dah berniat nk tukar tayar tolong la jgn tangguh2...huhu~
-sila pakai tali pinggang keledar walaupun dekat je perjalanan kita....nasib baik ayah aku pegang stereng kalo x aku rasa mesti dah tercampak keluar...and one more thing nasib baik x de penumpang kalo x wallahualam...
Itu je kot pengajaran yg dpt...yg lain 2 korang pikir2 sendiri la....

So disebabkan ketiadaan motokar aka kereta....plan ayah aku nk bawa kitorang satu family pergi Pantai Merdeka and Tanjung Dawai cancel...yg sepatutnya esok aka 16.09.10...
And disebabkan ketiadaan kereta juga ayah aku susah nk hantar kitorang pergi stesen bas...
dah la roadtax moto pun x dak....huhuhu~

Hani balik 17.09.10....nasib baik sorang...boleh la hantar nek moto jugak...
Aku n Farid blk 18.09.10....kena pinjam kereta sepupu aku pulak...
Ali pun balik asrama 18.09.10 jugak...petang...ayah aku hantar naik apa aku x tau....
tp semuanya kira ok la...x de problem lain....tp kesian dekat Farid la...
dia nek bas sama dengan aku...tp dia nk turun Johor...

bayangkan bas kitorang pukul 8.30am and ak smpai s alam 3.00pm....
Farid...????

kena tukar bas pulak dekat s alam...
tp akhirnya sampai jugak Johor...lebih kurang pukul 8.00pm kot....
apa2 pun x kisah la...tp raya taun nie memang byk tragedi betul la...
Tragedi September....heheh~

ops lupa sesuatu.....
GOOD LUCK untuk budak2 yang ambik UPSR esok....
All the best....especially untuk adik aku
Eija aka Nurul Hasliza
and
adik angkat aku
Along aka Fahmi...
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 cOnteNgan: